Morsowanie: zimowy sport ekstremalny dla każdego

morsowanie mężczyzna w zimnej wodzie

Jesteś aktywny, nie boisz się wyzwań i wychodzenia poza strefę komfortu, jednak na samą myśl o kąpieli w lodowatym morzu czy jeziorze dostajesz gęsiej skórki? Z racji wielu zdrowotnych korzyści płynących z morsowania warto przełamać tę barierę psychologiczną, zwłaszcza że do zimnych kąpieli można się odpowiednio przygotować.

Organizm ma duże właściwości adaptacyjne, dlatego jest w stanie przestawić się na radzenie sobie w sytuacji dłuższego kontaktu z niską temperaturą. Skóra przy kontakcie z lodowatą wodą tężeje. Prawdopodobnie dochodzi wówczas do blokowania receptorów temperatury – oziębiona krew nie jest pompowana w głąb ciała, gdyż powierzchniowe naczynia krwionośne są blokowane. Zwiększa się tętno, oddech przyspiesza, bo przestawiony na działanie w ekstremalnych warunkach organizm za wszelką cenę próbuje utrzymać działanie narządów wewnętrznych.

Zastanawiasz się, dlaczego warto narażać się na takie ekstremalne doznania? Powodów jest naprawdę sporo!

7 zalet morsowania

Regularne kąpiele w zimnej wodzie to gwarancja szeregu korzyści dla zdrowia i urody.

Wzmocnienie odporności
Morsowanie uchodzi za sposób na zdrowie i długowieczność. Kontakt z ekstremalnie zimną temperaturą “ćwiczy” układ immunologiczny do radzenia sobie w sytuacji spadku temperatury. Trening adaptacji do zimna to mniejsze ryzyko różnego rodzaju infekcji czy chorób układu oddechowego, takich jak zapalenia oskrzeli czy katar. Statystycznie morsy zapadają na choroby górnych dróg oddechowych 40% rzadziej niż reszta.

Poprawa wyglądu skóry
Pod wpływem zimna zwiększa się ukrwienie skóry, przez co wydaje się młodsza, jędrniejsza i lepiej odżywiona. Już po pierwszym sezonie morsowania można zaobserwować znaczną redukcję cellulitu. Morsowanie może też pomóc przy chorobach dermatologicznych i alergicznych.

Redukcja masy ciała
Aby się ogrzać, organizm spala kalorie. Zwężone naczynia krwionośne po wyjściu z lodowatej wody ponownie się rozszerzają, a organizm próbuje się ogrzać, aby zapobiec wychłodzeniu. W sezonie morsowania można się pozbyć nawet 5 kilogramów.

Alternatywa dla rehabilitacji
Lodowata woda wspomaga procesy regeneracyjne. To alternatywa dla tradycyjnej rehabilitacji po urazach. Morsowanie pomaga pozbyć się bólu stawów, zwiększa ich ruchomość i pozytywnie wpływa na ich regenerację.

morsowanie kobieta kąpie się w lodowatej wodzie

Poprawa krążenia
Podczas zanurzenia w lodowatej wodzie powierzchniowe naczynia krwionośne kurczą się, a krew dociera głębiej, przez co poprawia się krążenie w narządach wewnętrznych i tkankach całego ciała.

Obniżenie poziomu cukru we krwi
Adaptacja do zimna wpływa na ustabilizowanie poziomu cukru.

Lepsze samopoczucie
Oprócz wszystkich wymienionych wyżej długofalowych zdrowotnych korzyści, przy morsowaniu możesz liczyć też na jeden efekt natychmiastowy – poprawę samopoczucia. Zimna kąpiel wyzwoli w Tobie pokłady nowej energii, poczujesz radość z przełamywania swoich barier, robienia tego, co wcześniej wydawało się niemożliwe. Endorfinowy “haj” jest uzależniający, dlatego gdy już załapiesz bakcyla, będziesz z niecierpliwością wyczekiwał weekendu i kolejnego zanurzenia.

Kąpiele w lodowatej wodzie – jak się do tego przygotować?

Aby zacząć “morsować”, należy stopniowo hartować organizm i przygotować go do zimnych kąpieli. Zacznij od wyjścia na dwór w kurtce, by potem w samym dresie zrobić 10-minutową rozgrzewkę. Po jej zakończeniu ponownie się ubierz. Po kilku dniach przejdź do ćwiczeń w samym kostiumie kąpielowym, biegania boso po śniegu, nacierania się śniegiem. Kolejny etapy to kończenie rozgrzewki spryskiwaniem zimną wodą, by przyzwyczaić ciało do nowych bodźców. Wstęp do morsowania stanowi stopniowe wchodzenie do zimnej wody – wejdź do wody do kolana, a po kilku chwilach wyjdź, osusz się i ubierz w ciepłą odzież.

Możesz też hartować organizm, stosując naprzemienne ciepłe i zimne prysznice całego ciała,
polewając stopy zimną wodą, czy w dalszym etapie stosując zimne kąpiele w wannie, wydłużając stopniowo czas ich trwania.

Morsowanie po raz pierwszy – praktyczne wskazówki

  • Ze względów bezpieczeństwa morsowanie najlepiej uprawiać w grupach. Kluby morsa czy nieformalne grupy funkcjonujące w całej Polsce to prężnie działające społeczności, które z otwartymi ramionami witają nowych adeptów zimowych kąpieli. Chętnie dzielą się doświadczeniami i udzielają cennych wskazówek. Poza słowami wsparcia można też poznać nowych, naładowanych pozytywną energią ludzi.
  • Jeśli pierwsza kąpiel jeszcze przed Tobą, a nie masz możliwości dołączenia do żadnej grupy praktykującej morsowanie, zadbaj o to, by ktoś czekał na Ciebie na brzegu z suchym ręcznikiem, ciepłą odzieżą i termosem z gorącą herbatą.
  • Na strój do morsowania składa się zwykły strój kąpielowy lub kąpielówki, uzupełnione o czapkę i rękawiczki oraz buty, najlepiej neoprenowe.
  • Morsowanie powinna poprzedzić oczywiście solidna rozgrzewka, bazująca na ćwiczeniach aerobowych pobudzających krążenie krwi (przebieżki, wymachy ramion, pajacyki itp.) Optymalna do morsowania temperatura wody to około -8 st.C.
  • Kąpiel powinna trwać 3-5 min. Na pierwszy raz wystarczy nawet jedno zanurzenie po samą szyję. Do wody wchodzimy powoli, stopniowo – zbyt szybkie i gwałtowne zanurzenie może spowodować szok termiczny (tzw. hipotermię).
  • Przeciwwskazania do morsowania
  • Choć morsowanie uważa się powszechnie za sposób na zdrowie, w przypadku niektórych chorób zimne kąpiele nie są wskazane. Jeśli masz problemy z układem sercowo-naczyniowym lub oddechowym, skonsultuj się z lekarzem, czy morsowanie będzie dla Ciebie bezpieczne.

Nasza redakcja gorąco poleca zimne kąpiele!

Aktywna Redakcja

Aktywna Redakcja

W roli głosu redakcyjnego będziemy zadawać pytania, robić wywiady z inspirującymi ludźmi, informować o ciekawych eventach i tworzyć treści przy współpracy ze specjalistami z danej dyscypliny.
Copyright © 2019 Profil Aktywny. All rights reserved. Portal sponsorowany przez Grupę Kapitałową Martes Sport.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.