5 sportów indoorowych, które pomogą Ci utrzymać formę jesienią i zimą

18 wrzesień 2020
5 sportów indoorowych, które pomogą Ci utrzymać formę jesienią i zimą

Jesień to nie czas, by osiadać na laurach! Wychodzimy z założenia, że najlepszą motywacją do ćwiczeń jest wybór odpowiedniej formy aktywności fizycznej, która w danym momencie będzie idealnie wpisywać się w nasze oczekiwania. Warto też otworzyć się na nowe i dać szansę tym sportom, z którymi dotąd było nam nie po drodze. Oto nasza lista sportów indoorowych, które pozwolą Ci utrzymać ciało w dobrej kondycji! 

Squash: relaks przez zmęczenie 

Kompleksowy trening całego ciała, sposób na spalenie nadprogramowych kalorii i poprawę samopoczucia - jeśli tylko masz w pobliżu kort do squasha, nie wahaj się! Z sesji treningowej wrócisz zmęczona, ale jednocześnie naładowana pozytywną energią. Dodatkowo możesz wybierać pomiędzy grą solo a rozgrywkami z partnerem. Element rywalizacji z pewnością doda jeszcze więcej dynamizmu samej grze. 

  • sprzęt: do gry w squasha potrzebujesz rakiety, piłeczek oraz wygodnego stroju i przyczepnych, amortyzujących butów sportowych 
  • zalety: squash to sport dynamiczny - pomoże Ci poprawić kondycję i wzmocnić mięśnie całego ciała. Korzyści odczuje także układ krwionośny i oddechowy. Podczas godzinnego meczu możesz spalić nawet 700 kcal. 

Squasha nie bez powodu wymienia się wśród ulubionych sportów pracowników korporacji i osób zajmujących kierownicze stanowiska. Po pierwsze, krótki intensywny wysiłek fizyczny pozwala im pozbyć się napięcia i stresu; po drugie, rozgrywki w parze wymagają szybkiej reakcji, inteligencji, sprytu, przez co... grając w squasha, czują się jak ryby w wodzie. 

Joga: harmonia ciała i umysłu 

Pracujesz za biurkiem? Bóle kręgosłupa i karku coraz bardziej dają Ci się we znaki? Joga to doskonały sposób na aktywowanie ciała do wysiłku fizycznego. Ćwicząc regularnie wymodelujesz sylwetkę, poprawisz elastyczność ciała, rozluźnisz i wzmocnisz mięśnie, odblokujesz stawy. 

Asany, czyli specjalne pozycje, która przyjmujemy podczas ćwiczeń, pomagają się wyciszyć i uspokoić kłębiące się w głowie myśli; wpływają kojąco na układ nerwowy, regulują gospodarkę hormonalną i poprawiają metabolizm. Praktyka jogi pomaga także przy kłopotach z zasypianiem i migrenach. 

joga sport dla każdego

Asany jogi to ćwiczenia wytrzymałościowe i siłowe. Osoby początkujące podczas godzinnej sesji spalą około 200 kcal. Praktykując bardziej dynamiczne formy jogi przez godzinę można spalić ok. 350 kcal (Ashtanga Yoga), a nawet 600 kcal (Vinyasa Yoga). Na efekty odchudzające w jodze trzeba poczekać: spalanie tłuszczu wiąże się z aktywowaniem pasywnych do tej pory obszarów ciała; szybsza przemiana materii pojawi się wraz ze wzrostem masy mięśniowej. 

  • sprzęt: początkującym wystarczy wygodny strój i mata; na dalszym etapie specjalne klocki i pasek do jogi
  • zalety: możesz ćwiczyć w domowym zaciszu, korzystać z treningów online lub wybrać grupowe zajęcia w szkole jogi lub klubie fitness 
9 miejsc w sieci z inspirującymi treningami w domu
Czytaj dalej →

Pływanie: ciało najlepiej rzeźbi woda 

To typowy sport aerobowy. Aktywuje mięśnie całego ciała, przynosząc ulgę przeciążonemu zazwyczaj kręgosłupowi. Jeśli twoim celem jest wzmocnienie mięśni i wymodelowanie sylwetki oraz zrzucenie nadprogramowych kilogramów, postaw właśnie na pływanie! W ciągu 30 minut treningu spalisz od 250 do nawet 350 kcal. Faktyczny wydatek energetyczny ciała podczas pływania zależy od wielu czynników, jednak wśród stylów pływackich jako najbardziej efektywny wskazuje się kraul. W ciągu godziny intensywnego pływania kraulem możesz spalić nawet 600 kcal. 

Trening pływacki – 7 ćwiczeń na poprawę Twojego kraula
Czytaj dalej →
pływanie_dobra kondycja jesienią
  • sprzęt: dobrze dobrany strój kąpielowy, czepek, gogle, klapki oraz ręcznik; do urozmaicenia treningów przydadzą się rurka, deska, płetwy
  • zalety: pozytywnie wpływa na układ oddechowy, krwionośny i trawienny, modeluje sylwetkę, wzmacnia mięśnie, wspomaga rehabilitację po urazach i korygowanie wad postawy, poprawia wydolność organizmu, pomaga budować odporność… Pływanie poprawia jednak nie tylko kondycję fizyczną, ale i psychiczną. Pozwala się zrelaksować i wyciszyć, dając jednocześnie endorfinowego powera do działania. 

Zumba: lepsza kondycja i dobre samopoczucie 

Dawka pozytywnej energii, dobra zabawa i ogólnorozwojowe ćwiczenia całego ciała - tak w telegraficznym skrócie można scharakteryzować zajęcia zumby. Ruch w rytm energetycznej muzyki to prawdziwa przyjemność. 

Zastanawiasz się, czy zajęcia zumby to coś dla Ciebie? Wybierz się na zajęcia próbne - najczęściej są one darmowe. Wrzuć na luz, wsłuchaj się w muzykę i nie przejmuj się tym, że nie jesteś w stanie powtórzyć dokładnie ruchów wykonywanych przez instruktorkę. Śmiejąc się z samej siebie, dodatkowo aktywujesz mięśnie brzucha... Pamiętaj, że to praktyka czyni mistrza, więc nie ma co się spinać. 

zumba_aktywna jesienią
  • zalety: Jesteśmy przekonani, że zakochasz się w tej formie aktywności fizycznej. Dynamiczne ruchy i szybkie tempo ćwiczeń sprawiają, że licznik spalanych kalorii szybko przeskakuje kolejne wartości. Jeden trening zumby pozwala spalić nawet 500 kcal.
  • Na zajęcia nie potrzebujesz żadnego specjalistycznego sprzętu, wystarczy wygodny strój, sportowe buty i koniecznie - pozytywne nastawienie.
strój na zumbę_sport indoorowy

Ścianka wspinaczkowa: wyjście poza strefę komfortu 

Wspinaczka ściankowa to sport ogólnorozwojowy. Pracują mięśnie rąk, nóg, brzucha i pleców; trzeba jednak wykazać się także kreatywnością i myśleniem strategicznym przy pokonywaniu trasy na szczyt ścianki. Dopóki nie nauczysz się trasy na pamięć, każde wejście będzie inne. 

Zwykło się uważać, że jest to sport dla lubiących wyzwania oraz adrenalinę i w pewnym stopniu tak właśnie jest. Osobom z lękiem wysokości ten sport raczej nie przypadnie do gustu. Wspinanie zawsze jednak odbywa się przy asekuracji partnera, lub w przypadku osób początkujących instruktora. Na ściankę nie wejdziesz bez odpowiedniego przeszkolenia technicznego, dlatego warto wykupić sobie godzinę zajęć z instruktorem. Przejdziesz szybkie szkolenie z asekuracji, dowiesz się, jak szybko pozbyć się napięcia mięśni dłoni, dostaniesz praktyczne wskazówki podczas pierwszych prób pokonywania ściany. 

wspinaczka ściankowa sport indoorowy
  • sprzęt: osobom początkującym wystarczą sportowe buty z gumową podeszwą oraz wygodny strój; uprząż, magnezję (proszek do rąk), kask, karabinek, linę - wypożyczysz na miejscu 
  • zalety: zmierzysz się ze strachem i ograniczeniami swojego ciała, ale pamiętaj, że wyzwania są właśnie po to, by je podejmować! Ścianka wspinaczkowa nauczy Cię, że granice fizyczne i psychiczne można przesuwać. Zobaczysz, że masz w sobie więcej siły, niż Ci się wydawało! 

Nie daj się jesiennej chandrze! Mamy nadzieję, że nasze propozycje sportów pod dachem przekonały Cię, że brzydka pogoda za oknem to nie powód, by rezygnować z aktywności fizycznej. Powodzenia!

Na okres zimowy mamy kolejne inspiracje - sprawdź koniecznie!

5 sportów zimowych, o których mogłeś nie słyszeć
Czytaj dalej →

Aktywna Redakcja

Jako że nosi nas nieustannie, a głowę mamy pełną pomysłów nie wyobrażamy sobie, by od czasu do czasu do materiałów nie dodać czegoś od siebie. W roli głosu redakcyjnego będziemy zadawać pytania, robić wywiady z inspirującymi ludźmi, informować o ciekawych eventach i tworzyć treści przy współpracy ze specjalistami z danej dyscypliny. Mówiąc krótko: uwielbiamy inspirować, motywować, trenować, zatem możecie mieć pewność, że będzie się działo.

Mogą Ci się spodobać

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się