Muzyka na treningu - Twój personalny trener

16 październik 2020
Muzyka na treningu - Twój personalny trener

Mobilizuje do działania, dodaje energii, pomaga utrzymać równe tempo - dla wielu z nas muzyka na treningu jest równie niezbędna, jak wygodne buty czy bidon z wodą. Przeczytaj, co na ten temat twierdzi świat nauki i jak wybrać najlepszy soundtrack do własnych ćwiczeń! 

Życie w rytm muzyki 

Muzyka towarzyszy nam na co dzień - właściwie przy każdej czynności, która wymaga zastrzyku energii. Wielu z nas włącza ulubione taneczne lub rockowe hity, by rozbudzić się po wyjściu z łóżka lub zmobilizować do sprzątania. Jeszcze inni prowadzą samochód przy włączonym radiu lub serwisie streamingowym, by nie nudzić się za kierownicą i utrzymać koncentrację przez całą trasę. Chyba każdemu znane jest także uczucie euforii i uwolnienia nieznanych dotąd pokładów energii, które towarzyszą nam podczas tańca lub koncertu ulubionego artysty. 

Odpowiednia muzyka pozwala nam także zwolnić tempo, gdy tego potrzebujemy. Łagodne dźwięki ambientu lub trip hopu relaksują i pomagają zasnąć, muzyka filmowa sprzyja koncentracji - bo czy wiesz, że kompozytorzy specjalnie dobierają dźwięki, które utrzymują uwagę widza od początku do końca seansu? 

3 najczęstsze błędy treningowe
Czytaj dalej →

Wpływ muzyki na ciało człowieka 

Jakie właściwości muzyki umożliwiają jej tak duży poziom kontroli naszego samopoczucia? Naukowcy poświęcili temu zagadnieniu sporo czasu, a ich badania doprowadziły do potwierdzonego wniosku: dźwięki muzyki wpływają na pracę kilku obszarów mózgu. Lewa półkula rejestruje tekst piosenki, prawa - jej rytm i tempo, zaś ciało migdałowate powiązuje z nią wywołane emocje. 

Badania wykazują także, że mózg i serce człowieka dostrajają tempo pracy do bodźców odbieranych z zewnątrz. Właśnie dlatego dynamiczna muzyka podrywa nas na nogi i motywuje do aktywności, a utwory o wolnym tempie koją i uspokajają. 

Muzyka pobudza również pracę układu hormonalnego, a konkretniej - zwiększa wydzielanie endorfiny i serotoniny, potocznie zwanych “hormonami szczęścia”. Ich działanie pomaga zapomnieć o zmęczeniu i wysiłku, łagodzi ból i zauważalnie poprawia nastrój. Warto przy tym zaznaczyć, że podobny wpływ na układ hormonalny ma także aktywność fizyczna, a połączenie sportu i muzyki stanowi iście wybuchową mieszankę: to dlatego w gronie sportowców ukuło się powiedzenie “na endorfinowym haju”, a regularne treningi przy ulubionych dźwiękach uzależniają niczym narkotyk. 

Muzyka na treningach - co warto wiedzieć? 

Jak wykorzystać tę wiedzę podczas treningów? Wielu z nas robi to intuicyjnie; na ścieżkach biegowych, siłowniach i innych obiektach sportowych trudno znaleźć kogoś bez słuchawek na uszach, a rozbrzmiewająca w nich muzyka wybrana jest na podstawie indywidualnych gustów i rodzaju treningu. W sieci dostępne są także liczne gotowe playlisty dedykowane sportowcom. 

7 treningów, które możesz wykonać na siłowni lub w klubie fitness
Czytaj dalej →

Jak wybrać muzykę do ćwiczeń? 

Rytmiczna muzyka przekazuje impulsy do układu motorycznego, który zaczyna pracować zgodnie z podanym tempem. Jeśli regularnie trenujesz, na pewno wiesz, że mechanizm ten może działać aż nazbyt skutecznie. Szybka, dynamiczna muzyka sprawia, że ciało dostosowuje się do jej rytmu - słuchając jej, niejeden niedoświadczony biegacz odruchowo przyspiesza ponad miarę, co skutkuje szybszą utratą sił i może skutecznie zniechęcić do treningu. 

Aby uniknąć podobnych sytuacji, warto dowiedzieć się, jakie tempo najbardziej sprzyja poszczególnym rodzajom aktywności fizycznej. Wartość tę wyraża się standardowo w jednostkach BPM, czyli liczbie bitów zawartych w minucie utworu. 

  • joga, pilates, stretching, cool down: do 80 BPM 
  • trening siłowy: 90-120 BPM 
  • trening cardio w umiarkowanym tempie (marsz, trucht, Nordic Walking, rekreacyjna jazda na rowerze): 110-140 BPM
  • bieganie, jazda na rolkach, szybka jazda na rowerze itd.: 140-160 BPM 

Aby oszacować BPM swoich ulubionych piosenek, przeprowadź prosty test: odsłuchaj 10 sekund i policz, ile bitów usłyszałeś w tym czasie, a następnie pomnóż otrzymany wynik przez 6. Podczas rozgrzewki warto wybierać piosenki z przedziału średniego BPM, podczas treningu właściwego - wysokiego, a przy rozciąganiu zmienić odtwarzaną muzykę na taką o wolnym tempie. 

Tabata dla biegaczy
Czytaj dalej →

Nie sugerujemy konkretnych utworów ani gatunków muzycznych - trening ma sprawiać przyjemność, co najlepiej uda się przy akompaniamencie Twoich ulubionych dźwięków. Wykorzystaj dobroczynną moc muzyki przy treningu w najlepszy dla siebie sposób: ułóż własną playlistę i ruszaj przed siebie!

Aktywna Redakcja

Jako że nosi nas nieustannie, a głowę mamy pełną pomysłów nie wyobrażamy sobie, by od czasu do czasu do materiałów nie dodać czegoś od siebie. W roli głosu redakcyjnego będziemy zadawać pytania, robić wywiady z inspirującymi ludźmi, informować o ciekawych eventach i tworzyć treści przy współpracy ze specjalistami z danej dyscypliny. Mówiąc krótko: uwielbiamy inspirować, motywować, trenować, zatem możecie mieć pewność, że będzie się działo.

Mogą Ci się spodobać

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się