Savoir-vivre na siłowni, czyli 7 zasad zachowania w klubie fitness

28 październik 2019
Savoir-vivre na siłowni, czyli 7 zasad zachowania w klubie fitness

Choć zapewne się nie spodziewasz, że w środowisku przesiąkniętym potem i testosteronem może panować jakakolwiek ogłada względem zachowań i reguł grzecznościowych, jednak uwierz mi na słowo - coś takiego naprawdę istnieje.

Dobre maniery, bon-ton i konwenans towarzyski na siłowni to może niekoniecznie ten sam poziom, który panuje na kolacji u królowej Elżbiety, ale podstawowa znajomość reguł obowiązujących w klubach fitness ułatwi Ci wejście w nowe otoczenie. Wiedząc, co jest źle odbierane na siłowni, a czego po prostu nie wypada robić, pozbędziesz się bezpodstawnych obaw jeszcze przed przekroczeniem progu klubu. Mam dla Was zestawienie kilku zasad, którymi warto kierować się przy naszych „pierwszych razach”.

1. W większości siłowni nie używa się form Pan/Pani

Ułatwia to komunikację, zmniejsza dystans, wprowadza koleżeńską atmosferę. Znacznie szybciej poprosisz o pomoc, kiedy leżysz przygnieciona sztangą po nieudanym powtórzeniu, jeśli zrezygnujesz z używania form grzecznościowych. Nie zdziw się kiedy na recepcji usłyszysz nieco zuchwałe „co dla Ciebie?". Z perspektywy czasu zauważysz że, to bardzo miła maniera, dzięki której starsze osoby lepiej dogadują się z osobami znacznie młodszymi i każdy czuje się na siłowni swobodnie.

kodeks zachowania w klubie fitness

2. Nawet jak się nie znacie, to się znacie

Wchodząc na siłownię kiwnij lub powiedz szybkie cześć osobom, które już tam są i ćwiczą. Nie spodziewaj się odpowiedzi, jeśli dany osobnik walczy o życie pod sztangą, co poznasz po zmienionym grymasie na twarzy i zmianie barwy na purpurowy. Panowie mają w zwyczaju podawanie sobie na wzajem ręki, trochę testując innych samców alfa.

3. Pamiętaj, że nie jesteś na siłowni sam

Przed zajęciem danego sprzętu oceń czy na pewno nikt na nim nie ćwiczy. Być może ktoś akurat ma przerwę lub poszedł po wodę. Jeśli dany sprzęt jest zajęty możesz zapytać czy jest możliwość robienia ćwiczeń na zmianę.

7 treningów, które możesz wykonać na siłowni lub w klubie fitness
Czytaj dalej →

4. Zabierz ręcznik do ćwiczeń

Poza ręcznikiem, z którego skorzystasz pod prysznicem, warto mieć ręcznik, aby korzystać ze sprzętów po kimś bez obawy o położenie się na spoconej ławce. Możesz także przed skorzystaniem ze sprzętu odkazić go za pomocą jednorazowych ręczników i alkoholu w sprayu dostępnych na każdej siłowni. Pamiętaj, aby wytrzeć sprzęt także po sobie.

5. Odkładaj ciężary na miejsce

Dla Ciebie to kwestia kilku sekund, żaden wysiłek a dla komfortu ćwiczeń  - i twojego i innych - ma naprawdę spore znaczenie. Jeśli każdy będzie zostawiał sprzęty gdzie popadnie bardzo szybko zrobi się niezły bałagan. 

6. Nigdy nie wkładaj ciuchów z siłowni dwa razy

Zakładanie ciuchów z poprzedniej sesji treningowej nie jest dobrym pomysłem. Nawet niewielka ilość potu na ubraniu będzie źródłem nieprzyjemnego zapachu, więc jeśli wziąć jeszcze pod uwagę fakt, iż niewyprany strój z siłowni przeleży w torbie do następnego treningu, możesz mieć pewność, że efekty będą "wyczuwalne". Dla komfortu swojego i reszty ćwiczących pilnuj, aby na trening mieć czyste ubranie. Postaw na funkcjonalną odzież treningową uszytą z oddychającego materiału, zapewniającego szybkie odprowadzanie wilgoci na zewnątrz. Sprawdź też nasze porady dotyczące pierwszej wizyty na siłowni.

Pierwszy trening na siłowni. Nie daj się zaskoczyć!
Czytaj dalej →

7. Telefon zostaw w szatni

Choć czasy mamy jakie mamy, dalej robienie sobie selfie na siłowni nie jest dobrze widziane. To naprawdę rozprasza innych. O rozmowach telefonicznych w ogóle nie ma mowy. Zachowaj te czynności na czas kiedy zostaniesz sam w szatni lub poza siłownią.

I proszę, okazuje się, że w świecie samców alfa też panują jakieś prawa. Jednak ze wszystkich wyżej wymienionych, jedno sportowe przykazanie jest tym najważniejszym: zły trening, to taki, który się nie odbył!

Zuzanna Sobczak

Fizjoterapeutka i trenerka personalna, szkoleniowiec z zakresu kettlebells, mobilności i treningu funkcjonalnego. Jako pierwsza kobieta w Polsce i 17 na świecie ukończyła wyzwanie Iron Maiden, była też pierwszą kobietą, która dołączyła do elitarnej grupy Kettlebells Top-Team. W swojej pracy sprawnie łączy trening terapeutyczny, rehabilitację z treningiem siłowym, udowadniając, że może on mieć właściwości prozdrowotne. Będzie dzielić się z nami swoją wiedzą oraz doświadczeniem i zarażać nas miłością do treningu siłowego i ćwiczeń fitness.

Mogą Ci się spodobać

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się